Βιταμίνη Ε, συνένζυμο Q10 και καρδιαγγειακή υγεία



Αξιολογώντας πλειάδα επιδημιολογικών μελετών ο Gey με τους
συνεργάτες του, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι έλλειψη σε βασικά αντιοξειδωτικά
στοιχεία της τροφής, μπορεί να οδηγήσει σε ρίσκο για καρδιαγγειακά νοσήματα. Τα
αντιοξειδωτικά αυτά στοιχεία με την έντονη προστατευτική δράση, είναι η
βιταμίνη Ε και το συνένζυμο Q10.

Η λιποδιαλυτή βιταμίνη Ε, απαντάται σε 8 φυσικά ομόλογα και δρα
αντιοξειδωτικά προστατεύοντας το κύτταρο από την βλαπτική επίδραση των ελευθέρων
ριζών. Σε αυτή της την προσπάθεια πολύτιμος αρωγός είναι το σεληνοεξαρτώμενο
ένζυμο υπεροξειδάση της γλουταθειόνης, που παίζει ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο στην
επαναφορά της βιταμίνης Ε στην αρχική της φάση, μετά από την αντίδρασή της με
συγκεκριμένες ελεύθερες ρίζες.

Στην επιδημιολογική μελέτη MONICA (monitoring of determinants and trends in
cardiovascular disease), όπου έλαβαν μέρος άνδρες από 16 χώρες, φάνηκε ξεκάθαρα
η αντίστροφη σχέση της βιταμίνης Ε με την εμφάνιση καρδιαγγειακών προβλημάτων.

Τα θετικά αυτά συμπεράσματα ενισχύονται και από τα πορίσματα δύο άλλων
σημαντικών μελετών. Τόσο στην US Nurses' Health Study, που έλαβαν μέρος 87.000
γυναίκες ηλικίας 34-59 ετών, όσο και σε μελέτη των Rimm, Stampfer και Ascherio
που δημοσιεύτηκε στην New England Journal of Medicine και στην οποία έλαβαν
μέρος 40.000 άνδρες ηλικίας 40-75 ετών, βρέθηκε πως η συμπληρωματική χορήγηση
βιταμίνης Ε για τουλάχιστο 2 χρόνια, σχετίζεται άμεσα με σημαντική μείωση του
ρίσκου για στεφανιαία νόσο.

Τα τελευταία χρόνια μελετάται το ενδεχόμενο, η βιταμίνη Ε να κατέχει και
άλλες αντιαθηρογόνες επιδράσεις πέρα από τις αντιοξειδωτικές και ήδη οι αρχικές
εικασίες για αντιθρομβωτική δράση, έχουν αρχίσει να μετουσιώνονται σε εν τοις
πράγμασι επιστημονικά στοιχεία.

Επιπρόσθετα, μια ομάδα ουσιών, οι τοκοτριενόλες, που ανήκουν στη μεγάλη
οικογένεια της βιταμίνης Ε, θεωρούνται σήμερα ισχυροί αναστολείς της HMG-CoA
αναγωγάσης, υποβοηθώντας έτσι στην μείωση της ενδογενούς παραγωγής της
χοληστερόλης.

Το συνένζυμο Q10 είναι ένα σημαντικότατο αντιοξειδωτικό στοιχείο, που όμως
εμφανίζει και άλλες αξιόλογες επιδράσεις στον ανθρώπινο οργανισμό. Το 1978 ο
Βρετανός Peter Mitchell τιμήθηκε με Nobel για τις έρευνές του σχετικά με το
ρόλο του Q10 στους μηχανισμούς παραγωγής ενέργειας σε κυτταρικό επίπεδο.

Οι εξέχουσες αντιοξειδωτικές ιδιότητες του Q10 συνοψίζονται τόσο στην
αυτούσια δράση του ως δεσμευτής των ελευθέρων ριζών, αλλά και στη συνεισφορά
του ως διεγέρτης της επαναφοράς της βιταμίνης Ε στην ενεργή της μορφή, έπειτα
από την αντίδρασή της με κάποια ελεύθερη ρίζα.

Το συνένζυμο Q10 το παράγει ο οργανισμός μας αλλά το παίρνουμε και μέσω
κάποιων τροφών (όπως το σκουμπρί). Η ενδογενής σύνθεση του Q10 εξαρτάται από
την επάρκεια των αμινοξέων τυροσίνη και φαινυλαλανίνη, αλλά και από την
συμμετοχή 7 ακόμα βιταμινών και αρκετών ιχνοστοιχείων. Κάθε λοιπόν έλλειψη σε
έναν από τους προδρόμους της σύνθεσης του Q10, μπορεί να οδηγήσει σε ανεπαρκή
παραγωγή, αυτού του πολύτιμου συνενζύμου. Τέτοια φαινόμενα παρατηρούνται σε
διατροφή χορτοφαγικού τύπου και στην τρίτη ηλικία, ενώ παρατεταμένη
φαρμακευτική αγωγή με στατίνες (φάρμακα που χορηγούνται σε υπερλιπιδαιμίες) και
συγκεκριμένα αντιδιαβητικά φάρμακα, οδηγεί σε μείωση των επιπέδων Q10 του
οργανισμού.

Λαμβάνοντας λοιπόν υπόψιν αυτά τα στοιχεία και ταυτόχρονα γνωρίζοντας πως η
σύγχρονη διατροφή Δυτικού Τύπου παρέχει στον οργανισμό μας την ανεπαρκή
ποσότητα των 5 mg Q10 ημερησίως, η συμπληρωματική χορήγηση του Q10 έχει βρεθεί
τα τελευταία χρόνια στο στόχαστρο των ερευνητών, με ομολογουμένως ελπιδοφόρα
αποτελέσματα έως σήμερα.

περισσότερα...

 

Normal
0

false
false
false

MicrosoftInternetExplorer4

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Table Normal";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Times New Roman";
mso-ansi-language:#0400;
mso-fareast-language:#0400;
mso-bidi-language:#0400;}



0
Δεν έχει βαθμολογηθεί
Η βαθμολογία σας: Κανένα


PAY PAL

ΑΛΚΗ Σ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΠΟΛΥ ΓΙΑ ΟΛΑ
ΚΑΛΕΣ ΓΙΟΡΤΕΣ!!
ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ

Αν και μάλλον

Αν και μάλλον το σχόλιο πήγαινε για άλλο άρθρο... παρακαλώ! καλές γιορτές!



    RSS Feeds  |  Δημιουργία Ιστοσελίδας